Comeback_sports_logo
LinkedIn Instagram

Blog

Sports Analytics Conference 2018

11 mei 2018

SPORTS ANALYTICS CONFERENCE 2018

Op maandag 7 mei 2018 vond de Nederlandse editie van de Sports Analytics Conference plaats in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Een conferentie die volledig in het teken stond van data en analyses in de Europese en mondiale sportindustrie. Meer dan 600 professionals uit de verschillende hoeken van sport, analytics, marketing, technologie en meer kwamen hier naar toe om kennis en inspiratie op te doen. En Comeback was hier ook bij!

 

De Sports Analytics World Series zijn wereldwijde toonaangevende conferenties die een forum bieden aan professionals in de regio Azië en Europa, om de toenemende rol van analyses en de mondiale sportindustrie te bespreken. Experts uit competities, teams en bedrijven bieden inzicht in de nieuwe toepassingen van data-analyse en hoe je deze data kan vertalen in een nieuw product. Tijdens de Nederlandse editie waren er grote spelers, zoals KPMG, Talpa, Microsoft en LaLiga aanwezig om hun kennis te delen.

 

De focuswoorden van deze dag: Artificial intelligence (AI) & Data. Dat werd na de eerste lezing gelijk duidelijk. De technologische mogelijkheden ontwikkelen zich enorm snel , ook in de sportwereld, en er zijn steeds meer manieren om data van spelers, stadiongebruik, fanbewegingen en (koop)gedrag te verzamelen. Hoe kan je deze gegevens en analyses gebruiken om prestaties te verbeteren? Uit meerdere presentaties blijkt hetzelfde antwoord: Data, data, data… Het is van belang om zoveel mogelijk data te verzamelen als organisatie en het is essentieel om iemand in huis te hebben (of in te huren), die deze data ook kan vertalen in concrete informatie. Want die informatie is goud waard!

Fans zijn nog nooit zo dichtbij geweest. Gegevens en analyses kunnen gebruikt worden om een (nieuwe), unieke fanervaring te creëren op persoonsniveau en hiermee de fanloyaliteit enorm verbeteren. Hoe meer jij over de fans weet, hoe persoonlijker jij ze kan benaderen. Denk altijd net dat stapje verder en zorg ervoor dat de fans hetgeen waar hij naar op zoek is nog sneller kan vinden. Of dit nu gelegen is in het vinden van een parkeerplaats, het dichtsbijzinde toilet of de laatste actie van zijn favoriete speler. Pas wel op dat je onderscheid houdt tussen fans en klanten. Op het moment dat je de fan als klant gaat benaderen, gaat dit ten koste van de fanervaring en zal hij anders naar het merk/bedrijf gaan kijken. Balans is hierin het toverwoord.

Al met al een zeer waardevolle dag, waar Comeback als bedrijf veel nieuwe inzichten en informatie uit heeft kunnen halen die wij direct weer inzetten voor onze opdrachtgevers.