Comeback_sports_logo
LinkedIn Instagram

Blog

EsportsXperts Conferentie 2018

1 juni 2018

ESPORTSXPERTS 2018

Op woensdag 30 mei 2018 vond EsportsXperts 2018 plaats: de #1 esports conferentie van Nederland. Hier werden de ongekende mogelijkheden en kansen in de wereld van esports besproken. Welke invloed heeft de groei van esports op marketing, sponsoring, de media-industrie en lokale overheden en hoe speel je daar op in? Comeback moest hier natuurlijk bij aanwezig zijn!

Esports is wereldwijd fenomeen. De laatste vijf jaar is deze entertainment categorie onwaarschijnlijk snel gegroeid in het bereiken van een groot publiek en het daarbij behorende prijzengeld. EsportsXperts is hét community platform rondom de commerciële ontwikkelingen en marketingkansen die esports in Nederland te bieden heeft. Voor het tweede jaar kwamen de allerbeste esports experts bij elkaar om te praten over de ontwikkelingen en wat we daarvan terugzien in Nederland.

Veel organisaties en merken proberen de doelgroep Millennials en Gen Z te bereiken, maar weten niet precies hoe. Deze generatie groeit op met esports, een ontwikkeling die in het bedrijfsleven nog niet wordt begrepen en omarmt. Zonde, want er zijn veel mogelijkheden en kansen op dit gebied. Newzoo gaf een aantal unieke insight over de Nederlandse trends & marktontwikkelingen op het gebied van esports en de verschillen met de rest van de wereld.

De Nederlandse esports kijkers hebben een andere voorkeur dan de esports die wereldwijd het meest bekeken worden. Opvallend is dat FIFA 18 in Nederland op nummer 1 staat, terwijl deze wereldwijd slechts op nummer 12 staat.

Meest bekeken esports titels on Twitch & YouTube |  januari – april 2018:

Nederland Wereldwijd
#1 FIFA 18 #1 Counter-Strike
#2 League of Legends #2 League of Legends
#3 Call of Duty #3 Dota 2
#4 Overwatch #4 Overwatch
#5 Counter-Strike #5 HearthStone

 

Opvallend is ook dat 70% van de kijkers zicht focust op slechts 1 titel. Hieruit blijkt dat de games echt community driven zijn. De aanhang is specifiek geïnteresseerd in één bepaalde esport en is hieraan loyaal. Veel toernooien worden ook mede mogelijk gemaakt door de fans, die geld ophalen omdat ze hun steun willen betuigen. Toernooien beginnen vaak klein, maar kunnen uitgroeien tot grote schaal.

De Nederlandse markt heeft momenteel een omvang van 1,5 miljoen kijkers naar esports per jaar, maar er wordt verwacht dat dit zal groeien naar 2,1 miljoen in 2021. Het zijn vooral jonge kijkers, voornamelijk tussen de 10 en 35 jaar. Meer dan de helft (55%) van de geïnteresseerde in esports is hoger opgeleid (HBO of WO geschoold) en heeft een interesse in technologie. Het is dan ook niet gek dat 90% van de Nederlandse kijkers een internationale stream in het engels goed kan volgen. Deze streams worden ook meer bekeken dan Nederlandse streams. Toch betekend dit niet dat er geen behoefte is aan Nederlandse content. Er gebeurt namelijk veel in Nederland waar op ingehaakt kan worden.

Ook in Nederland zijn er bedrijven die zich in de esports proberen te begeven. Een succesvoorbeeld die werd uitgelicht is de case van Snickers. Het merk Snickers wilde de spontane naamsbekendheid onder de doelgroep Millennials verhogen. Hieruit kwam uiteindelijk de volgende campagne:

Snickers heeft een slimme keuze gemaakt om de koppeling te maken tussen een populaire voetbalclub, influencers en het spel FIFA. Allemaal elementen die onder de doelgroep erg populair zijn. Ze activeren de doelgroep door ze een uitdaging te geven (een opvallende brand battle) en dit te koppelen aan een uniek esports event. Dit leverde veel content op, die een grote massa van de doelgroep heeft bereikt.

Even kort samengevat, een aantal learnings van deze dag:

  • De Nederlandse esportsmarkt is in ontwikkeling en er zijn kansen, maar de Amerikaanse markt loopt enorm voor op het gebied van ontwikkelingen en het verwerken van merken in de games. Hou deze markt in de gaten en leer hiervan.
  • Zijn millennials en Generatie Z jouw doelgroep? Verdiep je in de interesses en drijfveren van deze kijkers. Past jouw merk bij de games die door deze groep gespeeld worden en kijk hoe je dit samen kan brengen. Blijf wel authentiek als merk.
  • Influencers kunnen jouw campagne ondersteunen en versterken, als dit goed ingezet wordt.
  • De kijkers naar esports zijn vaak fan van een team of individu waar een connectie mee is, net als met gewone sport. Fans binden zich door de emotie van de speler en volgen hem soms al jaren. De storytelling rondom een team of speler is daarom enorm belangrijk.

Natuurlijk geven wij hierboven niet alle informatie prijs!
Wil je meer weten? Neem contact met ons op.