Stap bij een willekeurig bedrijf naar binnen met de vraag wat hun kernwaarden zijn en de kans is groot dat de medewerkers je het antwoord verschuldigd moeten blijven. Vreemd! Want hoewel het formuleren en uitdragen van kernwaarden misschien niet direct voor meer omzet zorgt, hoort het wel degelijk bij het fundament van een organisatie. Maar wat houdt het precies in? En waarom verdient het de aandacht? Hierin lees je meer over het belang van kernwaarden.
Misschien handig om eerst in te gaan op het begrip kernwaarden. Wat betekenen ze eigenlijk voor een organisatie? Voor ons zijn kernwaarden een onderdeel van de identiteit, het DNA van een bedrijf, zou je kunnen stellen. Ze laten zien waar het voor staat en bepalen het gedrag en de cultuur binnen een organisatie. Als je het zo leest, lijkt het een belangrijk element. En dat is het ook! Toch steken startende ondernemingen onvoldoende tijd in het formuleren en uitdragen van hun kernwaarden. In onze ogen is dat een gemiste kans. Want wie een huis bouwt, begint niet met het dak, maar met het aanleggen van een stevige fundering. Voor ons als strategisch marketingbureau is stap 1 dan ook het in kaart brengen van de totale merkidentiteit, waarbij de kernwaarden, purpose, missie en visie, de tone of voice en het archetype worden geformuleerd.