Alweer het derde deel van onze blogserie over de vijf stappen van Comeback Business & Sports. En jawel, ook in dit stuk belichten we net als de vorige twee artikelen (over kernwaarden en archetypen) een aspect van de merkidentiteit, namelijk de purpose, missie en visie. Wat houden ze eigenlijk in? Wat zijn de verschillen? En waarom moet je dit als organisatie helder hebben? Wij leggen het je uit!
Purpose, missie en visie: drie termen die regelmatig door marketingland gonzen. Laten we ze stuk voor stuk ontleden. Te beginnen met de eerste: purpose. Bij Comeback Business & Sports beschouwen we dit kortgezegd als de ‘Why’. Waarom is jouw merk er buiten het maken van winst op deze aardbol? Waaruit ontleent het zijn bestaansrecht? De purpose beschrijft dus het hogere doel van een onderneming en vormt een belangrijk onderdeel in het keuzeproces van de consument. Steeds meer potentiële klanten verbinden zich namelijk het liefst aan bedrijven die daadwerkelijk waarde toevoegen aan de samenleving. Door dit als merk trots uit te dragen, weet je ze te raken en voor je te winnen. Maar dit geldt niet alleen voor consumenten. Ook werkzoekenden kijken in de huidige tijd een stuk kieskeuriger naar waar ze graag willen werken. Zij vinden het belangrijk dat ze met hun inspanning voor het bedrijf een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het wel en wee van de wereld. Dit geeft ze een trots gevoel.