Sportmarketing in zijn huidige vorm is op sterven na dood. Dat zegt Stefan Kraft van Ermel, directeur van sportmarketingbureau Comeback sports. Het bedrijf positioneert merken in de sportbranche, maar gelooft niet in de ijzeren sportmarketingwetten en de vluchtigheid ervan. Het alternatief? “Wij introduceren het zogenaamde ‘sportmerketing’. Sport en merk. Die twee hebben in onze filosofie alles met elkaar te maken.”
Sportmarketing oude stijl werkt ongeveer zo: je koppelt een bedrijf aan een bekende sport of sporter en organiseert samen een event. Je doet een activatie en misschien nog een sponsoring waarna de kous meer of meer af is. “Vaak ook lijken deze beperkte partnerships het ultieme einddoel,” stelt Stefan Kraft van Ermel van Comeback sports. “Geregeld zie je in dat model een mismatch ontstaan tussen sporter en bedrijf. Vooral de CEO lijkt het erg leuk te vinden, maar verder raakt de sponsoring kant nog wal. Ook gaat die vorm van sponsoring vaak niet verder dan een logo hier of daar, of een hapje en een drankje in de businesslounge. Een benadering die passé is, zeker nu we corona op ons dak hebben gekregen.”