Comeback_sports_logo
LinkedIn Instagram

Een persoonlijke documentaire: een tijdelijke trend of duurzame merkversterking?

17 december 2020

De docuserie ‘The Story Continues’ van Charlon Kloof werd met open armen ontvangen door sporters en fans. Deze documentaire, bestaande uit meerdere afleveringen, geeft een prachtig beeld van de comeback van Charlon na zijn heftige dijbeenblessure. Charlon koestert meerdere kernwaarden in zijn leven. Daarom heeft hij er per kernwaarde een aflevering aan gewijd. Op die manier wordt de kijker meegenomen in het unieke verhaal van Charlon. Maar waarom is een documentaire momenteel zo belangrijk voor sporters?

The Story Continues

De titel van de docuserie van Charlon geeft het al weg: storytelling. Sporters, fans en potentiële partners worden aan de buis gekluisterd door storytelling. Als je dat goed inzet, wordt de kijker bij de hand gepakt en meegenomen door jouw persoonlijke verhaal. Dit geeft een soort magie, wat fictieve films of series niet hebben. Het geeft meer sensatie, omdat het een echt en oprecht verhaal is. Deze ontwikkeling, echtheid tonen, zie je op meerdere plekken opduiken, maar bij documentaires staat die ontwikkeling echt centraal.

Informatief vs. entertainment

In de bioscoop zie je zelden documentaires voorbijkomen, maar thuis op de bank kunnen we er geen genoeg van krijgen. Videoland ziet dat er steeds meer kijkers zijn die waargebeurde en persoonlijke verhalen bekijken, in plaats van films en series die gericht zijn op entertainment. Mensen gaan opzoek naar informatieve films en series. Ze willen namelijk verdieping. Dat is de reden dat ze entertainment steeds meer afwisselen met het bekijken van documentaires.

Positieve bijdrage

Voor sporters is het heel interessant om juist nu aan de slag te gaan met een persoonlijke documentaire. Een documentaire draagt positief bij aan het persoonlijke merk van de sporter. Bekende sporters zoals Michael Jordan en Badr Hari gingen onze Heroes Charlon Kloof en Santino Verbeek al voor. Ook bij hen heeft de documentaire positief bijgedragen aan hun imago en persoonlijke merk. Bekijk hier de documentaires van Charlon Kloof en Santino Verbeek.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van jou als persoonlijk merk?

Neem dan contact op met Joost!

Joost Metten