Comeback_sports_logo
LinkedIn Instagram

Dani Visser springt met eigen merk in gat op esportsmarkt

13 juli 2020

Dani Visser is een van de eerste Nederlandse esporters die zichzelf als merk lanceert. De professionele FIFA-speler van Team Gullit en AZ weet met zijn video’s online tienduizenden jongeren te bereiken. De tiener schetst met zijn beslissing een eigen merk op te zetten mogelijk het toekomstbeeld voor het esports- en gaming landschap in Nederland. “Dani heeft de potentie om hét gezicht van esportend Nederland te worden.”

Dani Visser is pas 19 jaar, maar al een grote naam in de Nederlandse esportswereld. Hij wist in 2018 de eDivisie te winnen en werd een jaar later ook Nederlands kampioen FIFA. Online heeft Visser tienduizenden fans, die hij onder meer vermaakt met video’s over zijn belevenissen in de game FIFA 20. Visser, onderdeel van Team Gullit, is hierdoor interessant voor merken om mee samen te werken.

Om in kaart te krijgen welke bedrijven er het beste bij de jonge esporter passen, ging Team Gullit een samenwerking aan met Comeback Sports. Het sportmarketingbureau maakte een compleet profiel van Visser. “We beginnen altijd met een zogenoemde ‘Athlete Discovery’ waarmee we hebben achterhaald wie Dani is. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat hij boven alles mensen wil vermaken. We hebben het karakter van Dani gevat in een archetype, en dat is de gangmaker. Een kenmerk van de gangmaker is dat deze aanwezig is in de organisatie en humor heeft. Bijvoorbeeld M&M’s positioneert zich op dezelfde manier in de markt; vol humor en ontspanning in de commercials. Het merk en de persoon kunnen elkaar daardoor versterken op marketinggebied”, legt Joost Metten van Comeback sports uit.

Kruising tussen topsporter en influencer

In Nederland zijn er nog niet heel veel esporters en gamers die al kunnen leven van hun inkomsten uit gaming, livestreamen en sponsoring. Corné Dubelaar, oprichter van Team Gullit, denkt dat dit de komende jaren weleens kan gaan veranderen. “Wat esports uniek maakt is dat enorm veel jongeren er interesse in hebben. Jongeren die weinig televisie meer kijken en geen radio meer luisteren en dus niet bereikt worden via de traditionele media. Dani is juist volop aanwezig op de kanalen waar deze doelgroep wél te bereiken is; via games en op YouTube. Ik zie daarom voor merken en bedrijven enorm veel kansen om in dit gat in de markt te springen.”

“Net zoals sporters hebben esporters een goed verhaal om te vertellen. Ze zijn ambitieus en werken toe naar een groot toernooi of evenement. Daarbovenop hebben ze online een enorm groot bereik en zelf de controle over hun zichtbaarheid via social media. Esporters zijn een soort kruising tussen topsporters en influencers, alleen zijn ze niet afhankelijk van zendtijd op televisie voor zichtbaarheid én hebben ze een goed verhaal te vertellen.”

DNA-paspoort

Visser is een van de eerste Nederlandse esporters met een eigen merk. Er is een DNA-paspoort gecreëerd, waar bedrijven bij worden gezocht die een match hebben met de karaktereigenschappen en kernwaarden van Visser. “Het doel is langdurige samenwerkingen aan te gaan met merken, omdat dit betere resultaten oplevert dan eenmalige deals. Dani heeft bovendien veel te bieden: hij is online erg populair, hij heeft een goede uitstraling en een voetbalverleden, waarmee hij de online en fysieke wereld goed bij elkaar kan brengen. Dus voor bedrijven die in esports willen stappen en maatschappelijk betrokken willen zijn, denken wij dat Dani een uitstekende match is. Hij heeft de potentie om hét gezicht van esportend Nederland te worden”, is Metten van mening.

In Nederland is FIFA veruit de grootste en populairste game. De afgelopen jaren zijn er grote stappen gemaakt door bijvoorbeeld de Eredivisie met de eDivisie. Dubelaar denkt echter dat de groei van FIFA in Nederland nog lang niet is bereikt. “De groei gaat denk ik komen van het bedrijfsleven en merken die in esporters een ideaal uithangbord zien om hun verhaal te vertellen. Red Bull doet dat bijvoorbeeld al heel goed en ik verwacht dat veel meer bedrijven langdurige samenwerkingen met esporters aan gaan.

‘Dani biedt entertainment’

Esports wint al jaren aan populariteit en zeker de afgelopen maanden werd er vanwege de lockdowns in veel landen wereldwijd meer gegamed dan ooit. Ook Visser zag zijn online achterban de afgelopen maanden hard groeien. Hij is zelfs een tweede YouTube-kanaal gestart, rondom de game Brawl Stars. “Dani is meer dan alleen FIFA. Hij biedt entertainment”, stelt Dubelaar. “We geven hem ook de ruimte om creatief te zijn. Dani barst van de ideeën en hij mag die van ons uitvoeren. De afgelopen jaren heeft Dani zich zowel sportief als persoonlijk enorm ontwikkeld. Dit is het juiste moment om hem als esports merk in de markt te zetten.”