Comeback_sports_logo
LinkedIn Instagram

Blog

WAAR GAAN ESPORTS & GAMING IN NEDERLAND NAARTOE?

24 oktober 2019

WAAR GAAN ESPORTS & GAMING IN NEDERLAND NAARTOE?

eSportsX is al jaren de #1 eSports conferentie van Nederland. Vrijdag 18 oktober werd de eSportsX 2019 gehouden in Rotterdam Ahoy. Esports krijgt steeds meer aandacht in Nederland. Je zou kunnen stellen dat het booming is. Wat is eSports nou precies en waarom heeft iedereen het er toch over? Veel bedrijven geven aan iets met eSports te willen doen. Comeback Sports vestigt zich in de markt van eSports. We gingen op zoek naar verdieping tijdens deze conferentie.

Samen met Stefan Kraft van Ermel luister ik naar de indrukwekkende cijfers die op het begin van de conferentie gepresenteerd werden. Het prijzengeld wat tijdens een eSporttoernooi gewonnen kan worden staat op 34 miljoen euro! Daar werden wij wel even stil van.

Grote namen uit het bedrijfsleven hebben zich bij elkaar verzameld om informatie met elkaar uit te wisselen over de groeiende interesse in Nederland in eSports. Partijen als Ajax, Ziggo, Twitch en de Eredivisie waren aanwezig om informatie en ervaringen over de groeiende vraag naar eSports van het afgelopen jaar met elkaar te delen. Niemand kan meer om eSports heen.

Maar wat is eSports nou precies? eSports is als je als gamer gaat meedoen aan een serieuze competitie en er (mogelijk) je geld mee kunt verdienen. Tot zover begrijpelijk dat veel mensen niet precies weten waarom eSports zo interessant is voor bedrijven. Maar, laten we je wat verder meenemen in de wereld van eSports. Afgelopen jaar keken wereldwijd 215 miljoen mensen weleens  naar een eSports-evenement. Daarvan keken 165 miljoen mensen regelmatig naar een online game-evenement. Deze cijfers tonen aan dat eSports grote concurrentie vormt voor de traditionele sport. Daarbij is het steeds lastiger om jongeren via traditionele media te bereiken. Dat is een van de redenen waarom eSports zo interessant is voor bedrijven, omdat dit nieuwe kanalen en daardoor nieuwe kansen biedt.

Terug naar de conferentie. Ondertussen presenteren Ziggo en Ajax op eSportsX in Ahoy geweldige succescases over hoe eSports ingezet kan worden. Twee voorbeelden hierover zijn:

  1. Vervaag de grenzen tussen offline en eSports. Zo hebben zij een online element uit het spel FIFA 19 naar het ‘echte’ voetbalveld gehaald en hebben de spelers van Ajax de skillgames uit laten voeren.
  2. De combinatie van verschillende middelen (Max Verstappen, Frenkie de Jong en Mathijs de ligt) stelde ons in staat om het bereik in de eSports campagne ‘Het leukste potje FIFA ooit’ te optimaliseren.

Dit zijn concrete voorbeelden waarin Comeback zich heeft laten inspireren om als sportmarketingbureau als early adopter de stap te zetten naar professional in de wereld van eSports. Grote partijen als Twitch pakken deze campagnes op waardoor er een heel nieuwe groep gamers wordt bereikt. eSports staat in Nederland nog steeds in de kinderschoenen, maar is met een reuzesprong de groeifase ingegaan. De mogelijkheden zijn eindeloos en fans kunnen positief verrast worden met innovatieve eSports campagnes.

Benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor uw bedrijf om eSports in te zetten? Bij Comeback Sports bespreken we graag de mogelijkheden in ons eCafé!