Comeback_sports_logo
LinkedIn Instagram

Het unieke merk van Mike Toorop

16 december 2020

Mike Toorop slaat een gat in de markt met zijn eigen merk om stappen te zetten richting zijn droom; een overwinning op de European Tour. Tijdens zijn reis daar naartoe, wil hij de gesloten cultuur van de golfsport openbreken. Om beide doelen te kunnen bereiken, heeft Mike ervoor gekozen om aan de slag te gaan met zijn marketing en branding. In de samenwerking met Comeback Sports, heeft Mike een athlete discovery gedaan, dit is een sessie waarin onder andere zijn kernwaarden en een archetype zijn ontdekt. Dit vormt de basis voor zijn communicatie naar sporters, fans en (potentiële) partners.

Doorbraak

Naast zijn sportieve doel, wil Toorop een verandering teweegbrengen in de golfcultuur. Hij heeft in zijn ontwikkeling ervaren dat er een gesloten cultuur heerst in de golfwereld. Sporters delen onderling weinig tot geen informatie, wat ervoor zorgt dat de sport niet toegankelijk is. Mike miste dan ook de begeleiding en coaching tijdens zijn ontwikkeling. Hierin wil Toorop een voorbeeld van openheid en toegankelijkheid zijn voor jonge golfers, waardoor hij de tradities moderniseert en het oude, stoffige imago veranderd naar de uitdagende sport, wat het daadwerkelijk is.

Rebels met een vleugje humor

Mike staat in zijn sport en vriendenkring bekend als iemand die zo nu en dan regels wil breken om verder te komen in zijn ontwikkeling. Zijn archetype is dan ook rebel. Een archetype geeft het karakter van iemand of een bedrijf weer. De rebel is iemand die rechtsom, linksom of dwars ergens doorheen gaat om zijn doelen te behalen. Naast het archetype staan ook de volgende kernwaarden centraal voor Toorop: dankbaar, duidelijkheid, humor, resultaat en verantwoordelijkheid. Deze vijf kernwaarden zijn omgezet naar de merkwaarden voor zijn unieke merk. Dit is de basis voor zijn communicatie, denk aan social media-uitingen, zijn website en duidelijkheid waar hij voor staat richting potentiële partners.

Unieke branding

De branding van Mike is uniek en gebaseerd op zijn archetype, kernwaarden en doelstellingen. Zijn logo is geïnspireerd door één van zijn doelen; de golfsport toegankelijk maken door nieuwe paden te bewandelen. Daarmee ontdekt hij nieuw land, wat hij inneemt en waar hij zijn vlag plaatst. Het silhouet van het logo is ook daadwerkelijk Mike met een subtiele ‘M’ in de vlag die hij vast heeft. De verdere branding van zijn communicatie-uitingen zijn gebaseerd op de rebelse kleuren rood en zwart, het gescheurde papier wat staat voor het loslaten van oude tradities en de golfvlag die op verschillende manieren terugkomt in het design. Door deze unieke en persoonlijke branding met een eigen geluid, krijgt de doelgroep van Mike een goed beeld van wie hij is en waar hij voor staat. Daarom zullen bedrijven en bestaande, maar ook nieuwe, fans zijn merk makkelijker omarmen. Dit helpt het vergroten van zijn fanbase en het aantrekken van partners.

Verbindingen leggen

Die duidelijkheid en helderheid zorgen ervoor dat er een sterke verbinding tussen Mike en potentiële partners wordt gelegd. Er wordt namelijk gekeken naar een overkoepelend archetype en overkoepelende kernwaarden. Op het moment dat er overlappingen zijn, wordt er verbinding gelegd met het bedrijf en wordt er samen gekeken naar de mogelijkheden voor het bedrijf en Mike. Zo ontstaan er partnerships om Mike te ondersteunen bij het behalen van de overwinning op de European Tour.